Vi blev kontaktade av en pilot som satt ner sitt sjöflygplan lite hårdhänt i en sjö i Jämtland. Allt hade gått bra, efter omständigheterna, för de ombordvarande. Dock låg ju flygplanet nu på sjöbotten och där kom vi in. Piloten försåg oss med ett jättebra bakgrundmaterial inklusive video från platsen och ritningsunderlag för att kunna planera lyftet. Planet är av modell Seabee och målsättningen är att det efter omplåstring skall flyga igen. Detta krävde en genomtänkt plan för att bärningen inte skulle addera till de skador planet fått vid den hårda landningen. Efter några hektiska dagar där Jon fick använda all sin finurlighet för att få upp alla resurser (ponton, dykeri, kranar, båt osv.) på plats, så var det dags. Dyklaget, under ledning av dykarbetsledare Jonas, samman alla komponenter till en kompakt bärgningsponton. Här måste vi framhålla de kompetenta kranoperatörerna (Från Jämtlands mobilkranar, Thorildsson och Stockholm lyft och transport) som verkligen fick bekänna färg i samband med etableringen av materielen och själva bärgningen.
Planet låg upp och ner på botten och det första dyklaget gjorde var att vända det. Här var det väsentligt att dörrar, propeller, vingar och andra utstickande delar skyddades så gott det gick för att minska risken för tillkommande skador. Väl rättvänt på botten kopplades planet i dess starkaste punkter, planerat efter ritningar och flygteknikers råd, och sedan lyftes planet upp till ytan. Därefter bogserades pontonen in till land där en mobilkran tog över. När dagen väl var till ända stod planet, lite tilltufsat, på land och de första indikationerna pekar på att det skall vara på väg upp i luften igen, efter reparation.
Så sammantaget ett kul och annorlunda jobb där samarbete och logistik funkade jättebra.